Illustration Årstiderne Arkitekter
Hvad er et godt projekt? Vi har talt med Energi og indeklimaingeniør Sabine Mols Slaikjær, der gerne vil dele sine erfaringer fra Teknisk Skole Silkeborg, der endnu ikke er opført. Sabine har arbejdet på projektet fra konkurrence- til og med projekteringsfasen.
”Det tætte samarbejde med Årstiderne Arkitekter og bygherre har gjort at vi har skabt et projekt med et godt miljø for både undervisere og studerende. Hvor projektteamet især har fokuseret på bygningens indeklima og brugervenlighed.” Sabine M. Slaikjær
Transparens
Illustration Årstiderne Arkitekter
”Arkitekternes ønske om at få bygningens fællesområde til at synes transparent, har stillet store krav til vores energi- og indeklimaanalyser, her har det tætte samarbejde betydet meget for processen. Vi har foretaget parametriske studier på mængden af glas indvirkning på bygningens energiforbrug, indeklima og dagslysindfaldet. For at bibeholde den transparente effekt har vi blandet andet arbejdet med dynamisk solafskærmning.” Sabine M. Slaikjær
Indeklima
Illustration Årstiderne Arkitekter
"Indeklimaet i bygningen er varieret alt efter rummenes funktion. I de store åbne rum er der arbejdet med naturlig ventilation, hvor der er et konstant flow af mennesker mens bygningen øvrige funktioner er mekanisk ventileret. Der benyttes centrale anlæg til ventilation i undervisningslokalerne, mens der i alle værkstederne er valgt decentral ventilation for at minimere energiforbruget.” Sabine M. Slaikjær
Samarbejde
”Projektteamets samarbejde blev styrket af at være geografisk tæt beliggende, hvor vi har haft et godt flow mellem kontorene i Silkeborg. Samtidig har bygherre udvist stor interesse for løsningsforslagene. Tilsammen har vi skabt en teknisk skole, hvor alle fagene er samlet under ét tag – en skole, hvor eleverne vil finde inspiration hos hinanden og hvor der er rum til at tænke nyt i forhold til indlæringen.” Sabine M. Slaikjær